فرزندان و نوادگان

امام عسکری تصریح بر امامت فرزندش

دومین روشی که حضرت در معرفی فرزند خویش به کار گرفت تصریح بر امامت او در مواقع متعدد است. بدین ترتیب هر جا که مناسب و مصلحت بود به معرفی فرزندش میپرداخت تا همگان از این مطلب آگاه شوند. البته باید توجه داشت که این نصوص و تصریحات نزد افراد مورد اعتمادی صورت میپذیرفت. در کمال الدین آمده است که از حضرت دربارهی این حدیث سوال شده است که پدرانش روایت کردهاند: ان الارض لاتخلو من حجه الله علی خلقه الی یوم القیامه و ان من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه یعنی زمین، خالی از حجت خدا نمیشود تا روز قیامت و هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، مرده است به مرگ زمان جاهلیت؟ حضرت در جواب فرمودند: این مطلب، کلام حقی است همان طور که روز حق است. آنگاه به حضرت گفته شد: یابن رسول الله، امام بعد از شما و حجت و جانشین شما چه شخصی است. حضرت فرمودند: او فرزندم محمد است. او امام و حجت بعد از من است و کسی که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. بدان که برای آن حضرت غیبت طولانی است که جاهلان در آن غرق میشوند و اهل باطل هلاک میگردند و موقعیتشناسان به تکذیب میپردازند. آنگاه او ظهور میکند گویا من میبینم پرچمهای سفیدی را که بالای سرش میجنبند [۴۱۵] . این کلام کنایه از این است که حضرت با نصرت و تاییدات حق تعالی بر همه غلبه میکند و همگان تحت امر او در خواهند آمد. باز در کمال الدین آمده است که حضرت چنین فرمود: گویا من با شما هستم در حالی که شما بعد از من دربارهی جانشین من اختلاف میکنید. آگاه باشید کسی که به ائمه بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله اقرار داشته باشد و امامت فرزندم را انکار کند مثل کسی است که به جمیع انبیا اقرار میکند، ولی نبوت حضرت رسول را انکار میکند و کسی که منکر [ صفحه ۲۴۶] رسول خدا است مثل کسی است که منکر جمیع پیامبران است؛ چرا که اطاعت از آخرین ما چون اطاعت از اولین ما است و منکر آخرین امام، مثل منکر اولین امام است. آگاه باشید که برای فرزندم غیبتی محقق میشود که به علت آن مردم در شک و حیرت واقع میشوند مگر کسانی که خداوند آنها را از این شک و تردید مصون نگه دارد [۴۱۶] . با تامل در این روایت، عنایت و توجه ژرف حضرت را در معرفی جانشین بعد از خود و غیبت فرزندش، بوضوح مشاهده میکنیم و این مطلب به قدری حایز اهمیت است که حضرت منکر امامت و غیبت صاحب الامر علیهالسلام را چون کسی میداند که همهی ائمه علیهمالسلام و همهی انبیا را انکار کند و چنین شخصی در شریعت برابر با کافر است. چرا که اسلام با ایمان به وحدانیت خدا و باور به نبوت و رسالت رسولان و باور به معاد تحقق خواهد پذیرفت و اگر کسی یکی از این سه راس هرم را نداشته باشد اسلام ندارد. و هنگامی که چنین عبارات شیوایی به دست یاران و اصحاب حضرت میرسید آنها با عزمی راسخ به شناخت امام خویش میپرداختند و خود را برای غیبت صاحب الامر آماده میکردند.
برگرفته از کتاب زندگی امام حسن عسکری علیه السلام نوشته آقای علی اکبر جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *